Rolig överraskning!

Jag tittade min mail och såg att jag fått ett från Presleys nya ägare!
Hon hade bara god nyheter om att Presley blir lite bortskämd och att hon mår jätte bra. Hon kommer dessutom överrens med en HUND som brukar komma dit och hälsa på! :O Snacka om chockad jag blev! Hahahaha, det trodde jag inte om min lilla bitch-katt ;P hehe. Men jag fick t.om. en bild som bevis!

Moa 9½ månad!

Ja, vi var ju på BVC i tisdags så här kommer hennes nya siffror.
Hon väger 9140 gram och är 72,5 lång! :D Hon växte bra i solen på Öland :P

Hon kan KRYPA jätte bra! Hon ställer sig upp mot möbler... och... Idag tog hon sina FÖRSTA STEG HELT SJÄLV med hjälp av att hålla i soffan!!! :D :D :D
Herregud vad fort det går nu!
Inga tänder än dock, men det kommer när dom är redo. Men inte för att hon behöver dom, för hon maler ner maten med tandkötten istället, så det ser ut som om hon tuggar för fullt när hon äter. Hehe
Moa kan även vinka och klappa händerna.

Moa kan ju allt som 10 mån babisar ska kunna, så barnmorskan fyllde i allt. Så nästa tid har vi i September.

Jag badade henne nyss, det tycker hon ju är superkul!
Men imorgon ska hon hem till farmor och farfar och sova där, för att dom ville ha henne lite efter semestern. Det ska nog gå bra, så länge inte vi är där :P

Vi ska själva åka och titta på hund :P Men bara TITTA. Zsolt vill så gärna ha en, men jag försöker få honom att förstå arbetet som behövs med hund. Jag vill ha katt istället ;P hehe.

(klicka för förstoring)

Semestern 2010 - Öland

Det var en bra semester i stort sett. Vi fick 5 dagar sol och 3 dagar regn, man ska inte klaga.
Jag solade t.om på standen, och t.om badade i havet! Det var hur skönt som helst. Moa satt i vagnen medan vi var på stranden, hon lekte med sina leksaker men hon sov mest under tiden vi solade eftersom vi var där ganska tidigt fram till ca 15:00 varje soliga dag.

Det var svinkul att köra husbilen! Jag vill ha en egen husbil! :D Men lite läskigt var det på vägen hem när det var regn och storm när vi skulle passera Ölandsbron :S Men vi överlevde tack vare en skicklig förare ^^

Lite bilder:
(klicka för förstoring)

Husbilsliv
Moa kunde ju inte öva så mycket på sin nya egenskap att krypa, det fanns liksom lite för lite utrymme i husbilen.

Pizzeria
En kväll åt vi på restaurangen på campingen. Vi åt pizza :P Annars lagade vi ju all mat i husbilen, så det va ett skönt brejk att slippa laga mat :) Moa åt av fyllningen från våra pizzor, det tyckte hon va super mumsigt! Jag tog en barnpizza, vilket visade sig vara en HALV stor pizza :D Väldigt konstig och rolig detalj... vad gör dom med andra halvan liksom, slänger!?

Fam Lindvall kom dit
Efter 4 dagar ensamma så anlände fam Lindvall. Trevligt trevligt. Daniel fick hoppa lite "studsmatta-bungygump". Hehe. Och Moa tog några egobilder så länge!

Stranden
Det var väldigt mycket folk, det var ju högsäsong under vecka 29. Men vi gick lite mer åt höger på den flera kilometer långa standen, där var det mindre folk och dessutom mer barnfamiljer.

Sight-seeing
När vädret inte längre var på vår sida så var det dags att plocka ihop sakerna i husbilen och börja åka runt på ön. Vi åkte till Öland norra udde, där vi kollade på Långe-Erik fyren, luktade på havet och plockade blommor till min Scrapbook.

Restaurang i Köpingvik på Öland - GRILLBUFFÉ
En kväll åkte vi till en restaurang i en annan stad på Öland, ca 5 mil från campingen. Zsolt var ute efter att få äte KÖTT på en grillbuffé, och det fick han! Det fanns Laxfilé, kycklingfilé på spett, fläskfilé, ryggbiff på spett och lamm-ribs. Plus att det fanns massa tillbehör och såser. Smaskens! Moa åt potatisgratäng och lite fläskfilé, som efterrätt fick hon cocos-glass av Zsolt. Jag gick väl och tog kött typ 3 gånger på tallriken, och Zsolt säkert det dubbla, snacka om MÄTTNADS KÄNSLA efteråt, jag orkade inte efterrätt :P

Gatukök på hemvägen
Vi började åka från campingen på lördagen, vi stannade i färjestaden, vid brofästet på Öland sida, för att äta på ett gatukök. Vi tog en varsin Gyros-tallrik, shiiit vad gott det va! :D
Efter den goda maten åkte vi över bron (skit läskigt), men jag vågade intö köra så länge som jag tänkt mig, p.g.a stormen. Så vi stannade och sov på en rastplats vid restauranger och en bensinmack.
Dagen därpå åkte vi hemåt runt klockan 11. Och vi kom hem vid ca 17:00 :D Gud så skönt det var att kliva innför dörren hemma! Och vilket stor och vackert hem vi har tänkte man! :D Hehe. Men husbilen funkar perfekt som semester-hem.

Attans virus!

Min dator har blivit attakerad av virus... måste lösa det snabbt. Sen kan jag uppdatera och berätta om vår semester! :D

Semester!

Detta blir mitt sista inlägg innan semestern! Sen blir det en paus på ca 1 ½ vecka.

Vi har packat alla saker, dom ligger i volvon, bara att lyfta över det till Husbilen :D
Jag sitter i Ramnäs, Zsolt rakar huvet och Moa myser med mormor. Min mamma försöker övertala mig att lämna henne här i en vecka... MEN NEJ! Skulle inte klara av en hel vecka utan min Moa! Dessutom har vi ju planerat semestern tillsammans med henne! :D

Nu ska jag skriva ut en vägbeskrivning från Kättingvägen i Ramnäs till Böda Sand på Öland!

Trevlig sommar everbody!!! :D

Kort klänning, semester, blå himmel

Nu har jag gjort mig i ordning för dagen. Det är ju bara för varmt, så det fick bli en kort klänning bara :P
Får se om håret åker upp i tofs senare på dagen också, så jäkla varmt med utsläppt hår på dessa vama sommardagar! :S

Idag är Zsolts första semesterdag! :D Han tog två dagar extra nämligen ;) Så idag ska vi iväg och storhandla allt vi behöver till Öland plus lite till. Senare ska jag tvätta också, alla klänningar måste ju med! Och ännu senare ikväll hoppas jag att vi hinner packa allt, för imorgon bitti bär det av till Ramnäs för att byta volvon mot husbilen, men bara tillfälligt! Och imorgon, förmiddag förhoppningsvis, så ÅKER VI!! :D Vi valde att åka en dag tidigare för att slippa stressa ner till Öland. Incheckningen är ju på Lördag klockan två. Så vi kan åka ner lugnt och stilla och stanna där vi vill, äta där vi vill och sedan sova vart vi vill längs vägen :) Det ska bli SÅ SKÖNT!

Väl framme på Öland hoppas jag på klar blå himmel med ca 24 grader och lite lagom vindar. Men jag tror dock att det blir runt 30 grader där med :S Hoppas Moa klarar värmen ganska bra iaf, så det inte blir en helvetes semester för henne!

Nu hör jag att Moa pratar i sovrummet, dags att väcka herrn i huset också för frukost :)

Ingen badkruka här inte!

Moa badar i sin balja på balkongen.
Ibland är det det ända sättet att svalka ner henne i denna värme!
Plus att hon dricker MASSOR med vatten :)

Moa 9 månader!

Nu är hon en riktigt stor tjej!
Hon försöker säga mamma verkar det som, ibland får hon in det klockrent ;)
Och ibland kan hon vinka. Hon försöker just nu att lära sig att krypa och ställa sig upp. Hon kan ställa sig upp bara man håller i hennes händer lite löst så att hon kan ta stöd. Hon har riktigt starka ben! Hon kan stå själv om hon håller i soffan eller nån annan möbel :)
Just nu så står hon på knä och försöker krypa framåt, men hennes knän hänger inte med armarna, men snart så kryper hon nog skulle jag gissa på, max en månad till!
Hon kan dricka själv ur sina nappflaskor, både vatten och ersättning :)

Hon är SÅ himla glad om dagarna, verkligen full med energi. Men busigast blir hon strax innan läggdags, då är det ju som svalast. Hon sitter mest i blöja nu när det är så varmt. Som tur är så har hon slutat att klia upp sår på bröstet som hon brukade göra jämt förut.

Hon äter matburkar för 8 mån nu. Favoriten är spagetti & köttfärssås. Eller allt som innehåller pasta egentligen. Men sen får hon även sin Pasta med broccoli och ostsås, trots att den är från 6 mån.
Något med Potatis går inte att äta, dom är skurna i små tärningar som hon bara sätter i halsen för att dom är aldeles för hårda! T.o.m jag tycker att potatisen är typ rå :S
Men kyckling och couscous går också ner lätt som en plätt :)

Hon äter ersättning till frukost, burkmat till Lunch, gröt till kvällsmat, och ersättning som nattis. Det funkar jätte bra, ca 4 timmar mellan varje måltid.

Hon sover från ca 20:00 till 08:00. Kan variera lite, men oftast 12 timmar i sträck ;)

Hon känns så himla stor och duktig, undrar om hon fortfarande är "bebis" eller är hon ett "småbarn" redan? För mig är dom bebisar tills dom typ kan krypa eller gå.
Jag har så svårt att tänka mig att hon fyller ett år om 3 månader! Tiden går fort, men lagom fort ändå.
Zsolt vill ju redan ha en till på väg, men jag tycker det är lite tidigt för MIG, jag vill ju gå ner iaf hälften av mina tilläggskilon från förra graviditeten. ;) Just nu står det still, trots att vi kör vår diet tillsammans.
Plus att jag är osäker på om jag skulle orka med två stycken småttingar samtidigt här hemma, själv som jag är om dagarna! Zsolt har nog inte tänkt igenom det där riktigt ordentligt ;) Har klagar ju när han bara måste ta disken varje kväll, har man två barn så blir det betydligt mer han måste hjälpa till med tycker jag. Det visar sig, allt hänger på mig säger han :D Men han tjatar ju om det mist en gång per dag ändå :P Haha.

♥ Moa - lilla tjockisen ♥
♥ Mamma och Pappa älskar dig! ♥

illa, jag mår illa

Jaha, då var Power Meet avklarat.
Gårdagen började bra, fint väder gott vin och roligt sällskap.
Men kvälen kunde ha slutat lite bättre.
Jag hade behövt en liten röst som bara sa "stopp" i rätt tid kan man säga ;)
Jag har ett rivmärke på armen och en på skinkan, som ett bevis på att man KAN kissa i buskar, men det är inte lätt! :P Hehe.

Jätte härligt att se Moa idag! Hon var jätte glad när Sirpa kom med henne till oss. Hon har tydligen stortrivits hos dom och lekt med både Robin och Daniel. Det tog ungefär 10 min från att vi åkte tills hon hade glömt oss och börjat leka :D Sirpa tyckte Moa va så lätt att ta hand om så det ville hon göra fler gånger. Men Syster Yster står ju på tur också ;)
Moa har bajsat TRE gånger idag! När hon har varit borta hemifrån så brukar hon bli förstoppad, men hon kände sig väl som hemma där i Sura med Sirpa och hennes familj. Kanon!

Nu håller jag snart på att svimma... det är varmt och jag är B.A.K.I.S så det bara skriker om det!
Men inte så konstigt heller, så som jag blandade igår... URSCH! FY!
Illa, jag mår illa.

Hårtoppar, barnvakt, POWER BIG MEET!

Nu har precis klivit ur duschen, har färgat hårtopparna också :) Det bleknar ju bort så fort med sol och dusch när man har rött hår!  :( Det är ju nackdelen. Man fasen vad snyggt det är nu! ;P

Vi ska åka hem till Sirpa för att grilla och ha det lite mysigt med familjen Lindvall. Barnen ska nämligen få bada i poolen och vi vuxna ska lapa lite sol (om det finns någon i sura!).
Moa ska stanna kvar hos moster Sirpa, det kommer bli spännande och se hur det går. Men det ska nog gå skit bra, jag litar på syrran, men Daniel får Moa nog passa sig lite för ;P
Vi ska nämligen ner på POWER BIG MEET som nu äger rum i Västerås :D Det ska bli väldans skoj! Förra året missade vi ju hela spektaklet, för då va vi typ i Serbien eller i Ungern.
Så! Lite vin och lite grogg senare ska nog sätta fart på kvällen riktigt ordentligt hoppas jag!

Tjingeling!

läkarbesök, överraskning, kalkon

Idag vaknade vi klockan 8 som vanligt :)
Fick hem brev om Moas sista undersökning av njurarna efter hennes urinvägsinfektion. Tyvärr var tiden utsatt den 20:e, och då befinner vi oss på Öland. Så jag fick tyvärr lov att avboka den, mer får en ny tid i Augusti.
Jag förstår inte en sak, besöket kommer ta ca 5 timmar på lasarettet! Och för att det ska kunna lyckas så måste hon sova när dom ska ta bilder med en gammakamera :S Kul dag för mig då! Och det blir antagligen en sån tid då Zsolt jobbar, så jag får gå helt själv med Moa.
Men skönt att det blir gjort, så kan hon bli helt friskförklarad efter det, för jag tror knappast att dom hittar några fel på njurarna. (peppar peppar)

Mina föräldrar ringde och ville komma med en överraskning.
Det visade sig vara en ny leksak till Moa och jordgubbar till mig :D Man tackar!
Men den verkliga överraskningen var att mamma bytt bil. Haha, typiskt henne att åka runt och skryta. Men det blev iaf en Volvo v50 -04. Den var fin, och ljusblå :) Och lagom stor för henne tycker jag. För hon tyckte ju att hennes Toyota Yaris var för liten. Dom ska även byta husbilen mot en husvagn, men det är efter vår semester! :P

Jag tror Power Meet hoppat igång redan idag :S Trode det startade på fredagar! Men imorgon ska vi till busborgen efter Zsolts jobb, och sen på lördag ska vi nog hem till syrran och grilla och sola på dagen, och sedan ut och festa på kvällen, och Moa stannar i Sura :) Kanon!

Nu håller jag på med maten till Zsolt, han ville ha ungsstekt kalkon ;P

Moa och sin nya leksak. Tack mormor och morfar!

Lockar, barnvakt, tokiga Moa!

Igår satt vi ute med Marika, Micke och Johannes, det var trevligt, synd bara att jag hamnade i skuggan :(
Idag verkar vädret inte alls så soligt :( Ganska kallt ute när man sitter still, så får se hur det blir ikväll.
Imorgon ska jag tvätta, och då ska det vara typ strålande sol och 26 grader! :S Typiskt!

Idag har jag haft lite extra lust att fixa håret, mer än vanligt alltså, så jag tog fram min locktång och gjorde sånna där skruvlockar :D Mycket trevligt.
Jag och Moa var på Ica Maxi, jag tycker det är hemskt mysigt att gå själv med henne :) Hon är så duktig i affären och ligger i den där babysittsen och jollrar och pratar med folk <3

Just nu ligger Moa och sover, och jag ska laga lite mat till mig.

Hmm... vi skulle behöva ha barnvakt till lördag-söndag. Men mamma och pappa är på semester, och zsolts föräldrar är ju också borta. Jag har frågat Sirpa, får se vad hon kommer fram till, får besked imorgon eller ikväll.

Moa bökade lite i sängen i förrgår natt, hon slängde iväg kudden och sparkade bort täcket, sen efter 1 timme gick jag och kollade till henne, då låg hon såhär:

Hhihi, sitt gossedjur som kudde! <3 Så söt!! <3

Sommarfesten 2010

Helgen har varit toppen! Och VARM! :D
Moa for till Ramnäs redan på fredag kväll :) Hon skulle vara där med sina två kusiner Daniel och Robin, medan de unga föräldrarna skulle gå på grillfest och festivalen i stan.

Vi började som sagt hemma hos Kate och Ari på Hökåsen. Vi åt massa god mat, grillad kycklingfilé och fläskfilé, med sallad och massa goda röror! Mums! Kate gjorde sig egen specialare, den är himmelsk!
Samtidigt drack vi självklart massa goda drinkar och lite vin mm. HUR trevligt som helst!
Bra musik var det också. Lite blandat: Abba, Nightwish och de nya heta hitsen som David Guetta och Jason Derulo m.fl. Kunde inte blivit en bättre kväll.
Senare på kvällen tog vi bussen till festivalen som va i stan, där gick vi in i Plutos öl-tält, träffade gamla bekanta och efter det blev det nån konsert :) Jag hade velat åke mer karuseller dock, istället för att stå och stampa till ett helt okänt band som jag aldrig någonsin sett förut :/ Men men, you go with the flow i guess.
Ännu senare på kvällen träffadevi på Zsolts kusin med sällskap, så vi bestämde oss för att ha efterfest hos oss när öl-tältet stängde. Men det blev inte så långvarigt, så vi va i säng vid klockan 4.
Helt klart en underbar kväll!

Moa kom klockan 8! Så jag sov 3 timmar inatt :P Men jag brukar inte kunna sova när jag är på pikalurven heller, så det gjorde absolut ingenting! Skönt att få hem prinsessan igen, saknat henne trots att man haft roligt!

Idag väntar en törstig, seg, illamående dag..precis som det ska vara dagen efter :P
Men får se om vi orkar ta mig ut till lkparken iaf med Moa :)

Lite bilder:
(Javisst ja, jag har färgat håret också! Färgen syns ju ;P)

The Studio, Casanova, grilla?

Ja, då har man varit "model för en dag". MEN, bara för att upptäcka att man verkligen INTE är någon model!
Jag har haft bilderna i några dagar och försöker vänja mig vid dom... men jag tyckte bäst om dom när vi var på The Studio, nu tycker jag mindre och mindre om dom. Hade jag kunnat, så hade jag ändrat mig och bara köpt typ 3 bilder för sakens skull...
Jag tycker inte att ljussättningen är bra och jag stör mig på att fotografen, som är proffs ((!!)), inte kunde s och nämna mina hårsnoddar som sitter kvar på armen.... och högerarmen är ju fan med på nästan varje kort :(
Aja.. att bli sminkad och fixad var iaf kul :D Och det var jätte kul att gå dit med Marika. Så hela upplevelsen i sig får en 4 av 5 möjliga ;P

Hm.. vi skulle ha grillat igår egentligen med Marika, Micke och Johannes... men vädret var för blåsigt och tråkigt till en början, men sen blev det ju fint men då hade vi redan ätit annat :P

Jag var en sväng på Coop Forum och köpte sallad, kyckling och jordgubbar! Dom sålde nämligen Svenska jordgubbar för 15 kr litern... jag är inte nationalist annars, men när det gäller jordgubbar så! ;)

När jag kom hem fån Coop så stod det en man nedanför vår balkong och spelade gitarr och sjöng något fint på spanska :D Han sjöng för tjejen som bor under oss, han gick nämligen in i trapphuset, fortfarande sjungandes, och stod utanför hennes dörr också. Till slut öppna hon och han fortsatte att sjunga inne i lägenheten ett tag också. Hehe. En riktigt Casanova! Hoppas hans knep funkade ;P

Jag hoppas att vädret klarnar upp sig så att vi kan grilla idag istället. Vi ska nämligen dricka lite alkohol ute i sommarvärmen också ;) Så det ser jag fram emot om det verkligen blir av.
Men annars ska ju jag och Zsolt hem till Kate i hökåsen på lördag och grilla och festa lite. Senare på kvällen ska vi ivåg till hamnen och åka karuseller på festivalen :D

Några bilder från fotograferingen kan jag bjuda på trots allt: