Matboken

Måste berätta en sak. Vi har en liten bok där vi skriver upp varje måltid som Moa äter. Både klockslag och mängd skall antecknas. Och även hur många kiss- och bajsblöjor som byts under dagen ;) Och självklart antecknas också om hon fått sin Laktulos och sina d-droppar. Det kan verka lite "för mycket", men det är jätte bra för oss! Och min mamma tycker att det är jätte smidigt att kunna titta i boken och kunna räkna ut när hon ska äta nästa gång. Jag fick reaktionen "Men vad seriösa ni är!" ,med en lite skeptisk ton i rösten, av en annan mamma när vi va på babyrytmiken i torsdags. Men faktum är att hade vi inte haft den lilla boken så skulle en hel del klockslag och måltitds tider glömmas bort! Jag hade nämligen jätte dåligt minne under graviditeten och fortfarande efter graviditeten, så jag kom helt enkelt inte ihåg vad klockan var när jag matade henne, även fast jag kollade klockan 7 gånger! Och så va det svårt att komma ihåg om hon fått sina mediciner, för dagarna liksom flöt ihop i början, man visste inte om det man kom ihåg var igår, i förrgår eller för en timme sen!

Vi ritar en stjärna för varje kiss- och bajsblöja, och för D-dopparna, för dom ska hon ha samma mängd varje dag. Fast vid Luktulosen skriver vi mängden, 3ml eller 2ml o.s.v. Beroende på hur hennes mage är. Men för det meste blir det ju 3ml varje gång.

En riktigt bra dag för Moa kan se ut såhär:

Fredag 22 Januari
09:18    160ml
12:18    160ml
15:30    160ml
18:30    160ml
22:20    125ml

Kissblöja: *****
Bajsblöja:*
D-droppar:*
Laktulos: 3ml

Denna dag åt hon extremt bra och hon somnade mitt i maten klockan 22:20, och sov till dagen efter 08:25. PERFEKT!
Dagens mat ser ungefär lika bra ut, så då kan vi räkna med en lång sovstund inatt ♥


Kommentarer
Postat av: Nathalie-Ungmamma till Athida

okej, trodde du ammade fortfarande :D

Här skulle de inte funka med varannan morgon, iallafall inte så länge niclas jobbar :D

och fall de ska funka måste ju en av oss jobba, så de blir att sova på helgen.

när ska du till ramnäs nästa gång? ses?

2010-01-23 @ 21:39:59
URL: http://nathalief.blogg.se/
Postat av: Nathalie-Ungmamma till Athida

absolut. du har väl mitt nummer va? kan ju gå ut och gå en sväng om inte annat? :)

2010-01-24 @ 19:04:54
URL: http://nathalief.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0